Wat is SEO? 
SEO staat voor 'Search Engine Optimization' ofwel: zoekmachine optimalisatie. Dit houdt in dat u uw website verbetert, zodat u beter gevonden wordt in zoekmachines zoals Google. Anders gezegd: u kunt SEO inzetten voor een hogere populariteit van uw website en daarmee voor meer bezoekers die klant worden, contactinformatie bij u achterlaten of zich abonneren op uw nieuwsbrief. Denk bijvoorbeeld aan een café-eigenaar die komend weekend een feest heeft en een extra voorraad ijsblokjes nodig heeft. Stel: u bent leverancier van ijsblokjes, dan heeft u deze café-eigenaar graag op uw website. SEO kan u hierbij helpen. 

Veel bezoekers of relevante bezoekers? 
Zoekmachines zoals Google brengen een volgorde aan in de websites die ze tonen wanneer iemand een zoekwoord intypt. Hoe 'relevanter' een zoekmachine uw website vindt, hoe hoger u komt in de zoekresultaten. Een veel voorkomende misvatting is dat het alleen maar gaat om die hoge positie. Dit is weliswaar belangrijk, maar niet de enige factor die van belang is. Een hoge positie voor woorden waar niemand op zoekt of voor een zoekopdracht die totaal niet relevant is, levert namelijk geen waardevolle bezoekers op. Als leverancier van ijsblokjes is het niet interessant om hoog in de zoekresultaten te staan wanneer er wordt gezocht op 'cocktails zonder ijs'. Voor deze leverancier is het veel interessanter wanneer iemand zoekt op 'ijsblokjes leveren Amsterdam'. Met SEO optimaliseert u uw website om bij de juiste zoekwoorden bovenaan in de zoekresultaten te komen. 

SEO bestaat grofweg uit 4 stappen:

  • Zoekwoord analyse
  • Techniek optimaliseren
  • Teksten optimaliseren
  • Linkbuilding

Wij leggen de stappen hieronder voor u uit. 

1. Zoekwoord analyse 
In deze eerste stap bepaalt u de zoekopdrachten die relevant zijn voor uw website. Een zoekopdracht is relevant als deze vaak door uw doelgroep wordt ingetikt en een hoge conversiewaarde heeft. U wilt dus antwoord op de vraag: op welke woorden wordt er online vaak gezocht naar de producten of diensten die mijn bedrijf biedt? Want bij deze zoekwoorden is de kans groot dat een klant op zoek is naar uw website. Dit zijn de 'zoekwoorden' die voor uw bedrijf relevant zijn. Met de zoekwoordplanner komt u er heel eenvoudig achter wat voor uw bedrijf relevante zoekwoorden zijn. 

Voor de ijsblokjesleverancier is naast 'ijsblokjes bestellen', 'ijsblokjes kopen' bijvoorbeeld ook een relevante zoekopdracht (zie afbeelding hieronder).

image: https://www.dtg.nl/~/media/Images/kennis/kennis/Kennis%20afbeeldingen%20in%20tekst/KA_SEO_afbeelding_tekst_652.ashx

Trefwoord onderzoek SEO


2. Techniek optimaliseren 
Nu u de juiste zoekwoorden heeft verzameld, kijkt u naar de technische kant. Linken de pagina's van uw website onderling met elkaar? Staat er bijvoorbeeld op de pagina met informatie over uw producten een link naar de contactpagina waar uw openingstijden staan? En staat in die link het juiste zoekwoord? Een goede tekst voor de link is bijvoorbeeld: 'Wij zijn ook in het weekend geopend, tijdens de volgende openingstijden.' 'Openingstijden' is hier het juiste zoekwoord. 

Google toont ook de URL's in de zoekresultaten. Zijn de URL's van uw webpagina's goed leesbaar? Een goede URL bevat geen rare karakters die een klant niks zeggen en waar dus minder op wordt geklikt, zoals: 'www.uwwebsite.nl/?pageid=123&source=abc'. Een goede URL voor bijvoorbeeld een contactpagina is: http://www.barthdesigns.nl/contact/. Nog een stapje verder is controleren of de HTML van de webpagina’s voldoet. Vraag uw websitebouwer om rekening te houden met de SEO van uw website. 

3. Teksten optimaliseren 
Zodra de website technisch helemaal in orde is, denkt u na over de teksten. Belangrijk hierbij is dat hoe meer de teksten zijn toegespitst op de juiste zoekwoorden, hoe meer bezoekers u via Google krijgt. Het verwerken van de zoekwoorden in de titel, tussenkopjes en inhoud van de alinea's zorgen ervoor dat uw website beter gevonden wordt. Wanneer u nog eens kijkt naar de afbeelding hierboven, zou het de leverancier van ijsblokjes dus goed doen om een alinea te schrijven met als kop of tussenkop 'IJsblokjes bestellen' met daaronder de bestelprocedure. 

Let op! 
Stop uw teksten niet vol met zoekwoorden. Google straft het overmatig gebruik van zoekwoorden. Google zorgt er dan voor dat uw website lager in de zoekresultaten verschijnt. Tip! Zijn de teksten met zoekwoorden prettig om te lezen? Dan zit u goed.

4. Linkbuilding 
Wanneer andere websites linken naar uw website, heeft dit een positief effect op uw positie in zoekresultaten. Google neemt deze vermeldingen namelijk mee in de beoordeling over hoe relevant uw website is voor een bepaalde zoekopdracht. Deze vermeldingen zijn als het ware een soort aanbevelingen. En hoe meer van deze aanbevelingen, hoe groter uw relevantie volgens Google. Zoekmachines kijken echter niet alleen naar de hoeveelheid aanbevelingen, maar ook naar de context ervan. Wat is het onderwerp van de webpagina die naar u linkt en hoe luidt de tekst die in die betreffende link wordt gebruikt? Zijn die relevant voor uw bedrijf? Want voor de ijsblokjesleverancier is het natuurlijk het mooist wanneer café-eigenaren en andere horecaondernemers naar zijn website zouden verwijzen als hun vertrouwde partner. 

Zoals u ziet draait het bij SEO vooral om relevantie en eerlijkheid. Komen URL's, links en tussenkopjes niet alleen goed overeen met zoekwoorden, maar ook met de inhoud van uw website? Zoekmachines worden steeds gerichter in hun selectie, wat kwalitatief betere zoekresultaten oplevert. Want uiteindelijk zou het toch voor iedereen het mooist zijn wanneer er alleen nog websites in zoekresultaten terechtkomen die daadwerkelijk relevant zijn?


Read more at https://www.dtg.nl/kennis/kennisartikelen/websites/seo-wat-is-het-en-hoe-zet-ik-het-slim-in-als-ondernemer.aspx#C5OLsrok1EK8gOFC.99