CMS = content management system

De afkorting “CMS” staat voor Content Management System (of op zijn Nederlands: Systeem). Een CMS is een systeem achter een website, dat je in staat stelt een website op eenvoudige wijze te beheren. In de meeste CMS’en hoef je niet of nauwelijks kennis te hebben van HTML. Je maakt je pagina op in een soort tekstverwerker die je al gauw bekend voor zal komen wanneer je regelmatig gebruik maakt van bijvoorbeeld Word.

Zo’n online tekstverwerker noemen we overigens een “WYSIWYG-editor” (spreek uit: “Wissiewig”; afkorting voor: “what you see is what you get”).

Voordelen van een CMS

Het gebruik van een content management systeem voor het onderhouden van je website heeft een aantal voordelen. De belangrijkste? Het vereenvoudigt het onderhoudsproces van een website. Met een CMS is het ook voor mensen zonder technische kennis mogelijk om de inhoud van een website aan te passen. De techniek en het ontwerp van de website wordt losgekoppeld van de inhoud (content). Alle content die in aanmerking komt voor actualisering en verandering, kan worden aangepast in het CMS.

Kennis van HTML of opmaak-codes is niet noodzakelijk. De inhoud van een website kan veilig worden onderhouden zonder dat jan en alleman toegang hoeft te hebben tot de bronbestanden van een website. Daardoor wordt de kans op fouten of problemen met de website aanzienlijk beperkt. Tot slot is een CMS belangrijk voor de consistentie in een website. Zo lang in het content management systeem niet te veel geknoeid wordt met de opmaak van een tekst, krijgen de pagina’s een uniforme uitstraling waarbij voor de opmaak gebruik wordt gemaakt van de door de ontwerper ingestelde standaarden.